Elijah cannot even overrule a
widely accepted custom. Yet in certain halakhic matters he dares to innovate.
In one late midrash, we find him carrying the corpse of the martyred Rabbi
Akiva, despite the fact that Elijah identifies himself there was a priest, whom
a corpse would render impure. Elijah explains that “impurity does not inhere in
the righteous [such as Rabbi Akiva] nor in their disciples.” (Daniel C. Matt, Becoming
Elijah: Prophet of Transformation [New Haven: Yale University Press, 2022],
71-72)
Midrash Mishlei 9:2 is referenced as the source:
(משלי ט י): "תחילת חכמה יראת
ה'" - זו היא התורה, שיראתה לכל העולם כולו. "ודעת קדושים בינה" - אלו
בעלי תלמוד, שבשעה שהן יושבין ומבינים כל דבר ודבר שיש בו, דומין למלאכי השרת, שנקראו
קדושים, שנאמר (דניאל ז כג): "ודינא יהב לקדישי עליונין". ומניין לחכמים
שנקראו קדושים? שנאמר (תהלים טז ג): "לקדושים אשר בארץ המה, ואדירי כל חפצי בם".
ארבעה נקראו אדירים, ואלו הם: הקב"ה, וישראל, והמים, ומצרים: הקב"ה - שנאמר
(תהלים צג ד): "אדיר במרום ה'". ישראל מניין - שנאמר (תהלים טז ג):
"ואדירי כל חפצי בם". המים מנין - שנאמר (תהלים צג ד): "מקולות מים
רבים אדירים משברי ים". מצרים - שנאמר (יחזקאל לב יח): "בן אדם נהה על המון
מצרים והורידהו אותה ובנות גויים אדירים אל ארץ תחתיות אל יורדי בור". יבוא הקב"ה
שנקרא אדיר, על ידי ישראל שנקראו אדירים, להפרע מן המצרים שנקראו אדירים, במים שנקראו
אדירים, דכתיב (שמות טו י): "צללו כעופרת במים אדירים". ד"א "ואדירי
כל חפצי בם" - אלו חכמים, שיודעים חפציה של תורה. ד"א אלו ישראל, שהם חפצים
במצוותיה של תורה. ד"א "ואדירי כל חפצי בם" - אמר הקב"ה: כל זמן
שישראל עושין חפצי, אף אני אעשה חפצם. תמן תנינן: רבי אליעזר אומר: (משנה אבות ב ד):
"עשה רצונו כרצונך, כדי שיעשה רצונך כרצונו. בטל רצונך מפני רצונו, כדי שיבטל
רצון אחרים מפני רצונך", שכן דוד אומר (דברי הימים א כט יד): "כי ממך הכל
ומידך נתנו לך", אם עשית כן הוא מאריך לך ימים ומוסיף לך שנים, שנאמר: (משלי ט
יא): "כי בי ירבו ימיך, ויוסיפו לך שנות חיים"
“The fear of the Lord is the
beginning of wisdom” (Prov. 9:10) — this means the Torah, for its awe-inspiring
wisdom is prescribed for all the world.
“And the knowledge of the Holy One is understanding” — these are the scholars
who pore over every detail of the Torah; in their constant study they resemble
the ministering angels, who are themselves called “holy,” as it is said, “And
judgment was given to the saints of the Most High” (Dan. 7:22).
“How do we know that the sages
may be called holy?” — because Scripture says, “As for the saints in the land,
they are the excellent ones, in whom is all my delight” (Ps. 16:3). Four things
are called “the excellent ones,” and they are:
1. The
Holy One Himself, of whom it is said, “The Lord is excellent in power” (Ps.
68:34).
2. Israel,
as the very verse above calls “the saints in the land” “the excellent ones.”
3. The
waters, as Scripture declares, “Mightier than the thunders of many waters” (Ps.
93:4) — literally, “excellent are the breakers.”
4. Egypt,
of whom Ezekiel says, “Son of man, lament over the great multitude of Egypt;
bring them down … the mighty among the nations to the lower world” (Ezek.
32:18).
Thus the Holy One, called “the
excellent one,” will act through Israel, called “the excellent ones,” to punish
Egypt, also “the excellent one,” by means of the waters, likewise called
“excellent,” as we read, “They sank like lead in the mighty waters” (Exod.
15:10).
Objection: But perhaps “the
excellent ones … in whom is all my delight” refers simply to the sages, whose
delight is in the depths of Torah.
Objection: Or to Israel, whose delight is in performing the commandments of
Torah.
Objection: Or it means that the Holy One says, “As long as Israel do what
delights Me, I will do what delights them.”
From here we learn the teaching
of Rabbi Eliezer: “Make His will as your will, so that He may make your will as
His; nullify your will before His will, so that He may nullify the will of
others before your will” (m. Avot 2:4). As David says, “For all things come
from You, and of Your own we have given You” (1 Chron. 29:14). If you act in
this spirit, He will lengthen your days and add years to your life, as it is
written, “For by me your days shall be multiplied, and the years of your life
shall be increased” (Prov. 9:11).
Another source is BT Bava Metzia
114a-b.