In his essay, “From the Dead Sea Scrolls (1QS),” Hugh W. Nibley, commenting on the Essenes community, noted that, according to Roman Catholic scholar Georg Molin:
The proper title for them, the
name they gave themselves, he maintains, is “Latter-day Saints”—and he deplores
the preemption of that name at the present time by a “so-called Christian
sect.”
I decided to track down a copy of the book. Here are pp.
146-47:
Here is a transcription:
Entschlossen trennt sich die
heilige Kriegsschar von dem Gottesvolk, das Gott verraten hat, von seinen
Priestern und Königen, die die ersten im Sündigen sind, und wartet auf den Tag,
da Gott sie in den Kampf senden wird, dem allen ein Ende zu machen. Von
Sturmzeichen sieht sie sich aller Orten umgeben. Sie haben ihre Propheten gut
gelesen (vor allem Jes, Ez, Hag, Sach, Mal). Schreibt nicht Ezechiel, daß sich
im Tale Hinnom vor Jerusalem der Endkampf abspielen wird? Der Gog von Magog
sammelt dort alle Völker des Nordens, aber Gott vertilgt ihn und seine Scharen.
Was verschlägt es, wenn die Macht der Welt groß ist, wenn die Kittim mit
gewaltiger Macht einherziehen, die Frevler in Jerusalem zu strafen. Hat nicht
Gott auch Sanheribs Heer vernichtet, weiß nicht die Chronik von wunderbaren
Siegen zu berichten, bei denen Juda kaum die Hand zu rühren brauchte. Nur rein
bleiben muß man und Gottes Gesetz einhalten, um Seine Hilfe zu empfangen. Und
weil man nicht weiß, wann es sein wird, kann man nicht warten mit Umkehr,
Reinigung und Unterwerfung unter Gottes Willen. Jeden Tag gilt es bereit zu
sein.
So erscheint die ganze
Lebensführung der Sekte immer im Lichte des letzten Tages. „Heilige der
letzten Tage“ hat sich später eine „christliche“ Sekte genannt. Unserer
Sekte hier kann man diesen Titel mit Recht geben. Daß sie den Weg des Judentums
konsequent zu Ende gingen, wer will es ihnen verübeln? Kannten sie einen
anderen doch nicht. Sie gingen ihn mit einem heiligen Ernst, der beschämend
wirkt. Aber hie und da dämmert es auf in ihren Schriften, besonders in den
Hymnen, daß der Mensch von sich aus mit aller Mühe nicht gerecht sein könne,
daß er ganz auf die Gnade Gottes angewiesen sei. (Georg Molin, Die Söhne des
Lichtes: Zeit und Stellung der Handschriften vom Toten Meer [Munich: Verlag
Herold Wien, 1954], 146-47)
English Translation (from ChatGPT using the "reason" option [I don't know German!])
Resolutely the holy war-host separates itself from the
people of God who have betrayed Him— from its priests and kings, who are
foremost in sinning— and waits for the day when God will send it into battle to
put an end to all this. Everywhere it sees itself surrounded by signs of the
storm. They have read their prophets well (especially Isaiah, Ezekiel, Haggai,
Zechariah, Malachi). Does not Ezekiel write that the final battle will take
place in the Valley of Hinnom before Jerusalem? There Gog of Magog gathers
together all the peoples of the north, but God destroys him and his hordes.
What does it matter if the power of the world grows great, if the Kittim march
in with overwhelming might to punish the wrongdoers in Jerusalem? Did God not
also annihilate Sennacherib’s army? Does not the chronicle recount marvelous
victories at which Judah scarcely needed to lift a hand? One need only remain
pure and keep God’s law in order to receive His aid. And since no one knows
when that day will come, one cannot delay repentance, purification, and
submission to God’s will. Every day it is necessary to be ready.
Thus the entire way of life of the sect always appears
in the light of the last day. A “Christian” sect later called itself the “Holy
Ones of the Last Days [RB: Alt. “Latter-day
Saints] Our sect
here may rightly be given that title. Who can blame them for carrying
the path of Judaism through to its end? After all, they knew no other. They
walked it with a holy solemnity that can even embarrass. Yet here and there it
dawns in their writings—especially in the hymns—that Man, by his own efforts,
cannot attain righteousness; he is wholly dependent on the grace of God.