Tuesday, May 13, 2025

Hugo Koch, Adhuc Virgo (1929) on Ireaneus, Against Heresies 3.21.10

  

2. Das wird überraschend klingen, wie es mich selber überrascht hat, als ich diese Entdeckung machte. Betrachtet man doch allgemein den „Vater der katholischen Dogmatik“ auch als Zeugen für die beständige Jungfräulichkeit Mariens¹). In Wirklichkeit ist ihm diese fremd: auch er läßt vielmehr mit der Geburt Jesu die Jungfrauschaft seiner Mutter enden und ihre volle Ehe mit Josef beginnen.

 

Adv. haer. III 21⁴ (I 536 Stieren) schreibt er:

 

Prĭusquam convenisset Joseph cum Maria, manente igitur ea in virginitate, inventa est in utero habens de Spiritu sancto (Mt 1,18),

 

und der Sinn ist: als sie noch in der Jungfrauschaft verharrte, als sie noch Jungfrau war.
Das wird gleich nachher im selben Kapitel (III 21¹⁰, I 540 St.) bei einer bezeichnenden Gegenüberstellung deutlich ausgesprochen:

 

Et quemadmodum protoplastus ille Adam de rudi terra et de adhuc virgine (Gen 2,5) … habuit substantiam … ita recapitulans in se Adam, ipse Verbum existens ex Maria, quae adhuc erat virgo, recte accipiebat generationem Adae recapitulationis (vgl. Epid. 32, S. 24 Weber, Bibl. d. KVV).

 

In dieser Gegenüberstellung kann das adhuc bei Maria keinen andern Sinn haben als das adhuc bei der Erde, zumal wenn man bedenkt, wie genau sich bei der irenäischen „Rekapitulation“ Bild und Gegenbild entsprechen): beide Male hört also die Jungfräulichkeit nach dem erwähnten Vorgang auf).

 

Es fällt auch niemandem ein, von einem weiblichen Wesen zu sagen, sie sei zu einem bestimmten Zeitpunkt noch Jungfrau gewesen, wenn sie das immer geblieben ist, oder beispielsweise von einem Manne, er sei damals noch Junggeselle gewesen, wenn er überhaupt nie geheiratet hat, oder er sei damals noch Laie gewesen, wenn er nie in den Klerus eingetreten ist.

 

. . .

 

7. Seit der zweiten Hälfte des 4. Jahrhunderts, wo überhaupt die Theologie des Ostens und zwar näherhin die alexandrinische Theo- logie, nachhaltig auf das Abendland zu wirken begann, dringt nun auch die Anschauung von der immerwährenden Jungfrauschaft Mariens nach dem Westen und wird hier von Hieronymus und Ambrosius zum Siege geführt. Wie in ihrer Heimat, so waren jetzt aber auch hier die Triebkräfte Gefühlserwägungen und Enthaltsamkeitsbestrebungen, die in der Mutter Jesu ebenso das weibliche, wie in Jesus das männliche Vorbild für jungfräuliches Leben vor sich haben wollten, und die Schrifterklärung mußte als gehorsame Magd die verlangten Dienste leisten. Von dem so gewonnenen Ausgangspunkt aus wurde dann die ganze Ueberlieferung anders angesehen, als sie in Wirklichkeit war: wo immer man von der Maria virgo, der Mapia ŋ παρθηνος las, faßte man das im Sinne der beständigen Jungfräulichkeit. Den Irenäus verstand man nicht mehr oder wollte ihn nicht mehr verstehen; zudem geriet er seit dem Ende des 4. Jahrhunderts mehr

und mehr in Verborgenheit und Vergessenheit.

 

So erklärt es sich wohl auch, daß Helvidius zwar den Viktorin von Pettau, aber nicht den Irenäus für seine Anschauung ins Feld führte. Ist es doch sogar bei Hieronymus trotz de vir. illustr. c. 35 und seinen sonstigen Hinweisen auf Irenäus sehr zweifelhaft, ob er von ihm auch nur die fünf Bücher adversus haereses selber in der Hand gehabt habe). Hat er sie wirklich nicht selber gelesen, so ist das immer noch die beste Entschuldigung für die Art und Weise, wie er den Bischof von Lyon in unserer Frage mißbraucht hat. So blieb nur noch der allzudeutliche Tertullian übrig und ihn schickte derselbe Hieronymus mit gewohnter Hemmungslosigkeit als montanistischen Bock in die Wüste. Hieronymus ist es also gewesen, der die ganze Ueberlieferung über Mariens Jungfrauschaft und Ehe verwirrt und auf den Kopf gestellt hat. (Hugo Koch, Adhuc Virgo [Beiträge Zur Historischen Theologie 2; Tübingen, 1929], 8-9, 43-44)

 

 

English translation of the above:

 

 

2. This will sound surprising—just as it surprised me when I made this discovery. After all, one commonly cites the “father of Catholic dogmatics” as a witness to Mary’s perpetual virginity). In reality, however, this notion is foreign to him: he rather allows that with the birth of Jesus his mother’s virginity comes to an end and her full marriage to Joseph begins.

 

In Adversus Haereses III 21⁴ (Stieren vol. I, p. 536) he writes:

 

Prĭusquam convenisset Joseph cum Maria, manente igitur ea in virginitate, inventa est in utero habens de Spiritu sancto (Mt 1,18),

 

and the sense is: “while she still remained in virginity, while she was still a virgin.”
Immediately afterwards, in the same chapter (III 21¹⁰, Stieren I, p. 540), this is explicitly phrased in a telling juxtaposition:

 

Et quemadmodum protoplastus ille Adam de rudi terra et de adhuc virgine (Gen 2,5) “… habuit substantiam … ita recapitulans in se Adam, ipse Verbum existens ex Maria, quae adhuc erat virgo, recte accipiebat generationem Adae recapitulationis” (cf. Epid. 32, p. 24 Weber, Bibl. d. KVV).

 

In this comparison the adhuc in Mary can have no other sense than the adhuc in the case of the earth—especially when one considers how precisely, in the Irenaean “recapitulation,” image and counter‑image correspond¹): in both instances, then, virginity ceases after the event just mentioned).

 

Nor does it ever occur to anyone to say of a female being that she was still a virgin at a certain point in time if she has always remained so, or, for example, of a man that he was then still a bachelor if he never married at all, or that he was then still a layman if he never entered the clergy.

 

. . .

 

Since the second half of the fourth century—when, for the first time, Eastern theology in general, and more specifically Alexandrian theology, began to exert a lasting influence on the West—the notion of Mary’s perpetual virginity also made its way westward and was brought to triumph there by Jerome and Ambrose. As in its region of origin, so here again the motivating forces were considerations of piety and commitments to chastity, which wished to see in the mother of Jesus the female model for a virginal life just as in Jesus the male model; and biblical interpretation, like a dutiful handmaid, had to render the services demanded of it. From this newly won vantage point the entire tradition was then regarded quite differently from what it had actually been: wherever one encountered Maria virgo or Maria ἡ παρθένος, it was understood as teaching perpetual virginity. Irenaeus was no longer understood—or perhaps no longer wished to be understood; moreover, from the end of the fourth century onward he sank ever more into obscurity and forgetfulness.

 

This also helps explain why Helvidius appealed to Victorinus of Pettau for his argument but not to Irenaeus. Indeed, even in Jerome—despite his De viris illustribus, chapter 35, and his other references to Irenaeus—it remains very doubtful whether he ever had the five books of the Adversus Haereses in his own hands. If he truly never read them himself, that at least offers the best excuse for the way he misused the Bishop of Lyon in our controversy. Thus only the all too explicit Tertullian was left, and Jerome, with his customary lack of restraint, dispatched him as a Montanist “goat” into the wilderness. It was therefore Jerome who threw the entire tradition concerning Mary’s virginity and her marriage into confusion and turned it upside down.

 

 

To be fair, one should not read this as explicit proof that Irenaeus did not hold to Mary’s virginity post-partum. As one review of Koch’s book noted,

 

with regard to Irenaeus it must be observed that—even if Koch’s interpretation were entirely correct, namely that the twiceoccurring adhuc virgo in Irenaeus limits her Untouchedness to a particular period, and that his phrase praedestinatus vir Joseph designates Joseph as her subsequent lawful husband—this would at most hint at a possible later fully conjugal relationship between Mary and Joseph, but by no means attest to an actual consummation of marriage. Irenaeus had no theological interest in producing such an explicit testimony; the real consummation of marriage was in no sense central to his thought, but lay, at best, on its periphery. At the center stands the Incarnation alone—the declaration of the nova generatio which had taken place in the Virgin Mary mire et inopinate. As Koch himself points out, “all these statements serve not a mariological but a christological and soteriological purpose” (p. 88). (English translation of K. Adam, “Theologische Bemerkungen zu Hugo Kochs Schrift, ‘Virgo Eva—Virgo Maria,’ ” Theologische Quartalschrift Tübingen 119 [1938]: 174)

 

 

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