Saturday, February 22, 2025

The Use of the Perfect Passive Participle of χαριτοω in Theodore the Studite, Epistle 113 from Epistles Book 2

  

Άλλ' έπει τούτο ούκ ένδέχεται, διά γράμματος ή έπισκοπή. Ώ πώς άπέπτη άφ' ήμων ή καλή άμμάς, ή Χριστοφόρος γυνή, τό κειμήλιον τής σωφροσύνης, τό κεχαριτωμένον πρόσωπον, τό της ευλαβείας τέμενος, τό πλήρες ήμερών, τών τε λυομένων καί μενουσών θέαμα, ό ήγιασμένος ναός, ό έλαιών της συμπαθείας, ό οίκτιρμος της επιδόσεως, τό ζώον έντως τό θεόπλαστον, ό άφθονος όφθαλμός, ή άβάσκανος καρδία, ή πρό του θανάτου έκδημος τών τήδε διά τόν ποθούμενον νυμφίον Χριστόν, καί διά τήν έκεΐσε άλυτον ζωήν καί κήρατον . . . (PG 99:1377)

 

But this, however, is not admissible according to the letter or the episcopal ruling. O, how undefiled is our good Lamb— the Christ-bearing woman, the treasured possession of temperance, the graced face, the sanctuary of piety, the one who is complete in her days, the vision or spectacle of those being delivered and abiding, the purified temple, the oil of affection, the commendable reward of achievement, the living creature indeed—the God-fashioned one, the abundant eye, the unblemished heart, or, even in the approach of death, the evident sign for these things in the desired bridegroom, Christ—and through her, an undying life and an immortal crown . . .

 

 

To Support this Blog:

 

Patreon

Paypal

Venmo

Amazon Wishlist

Email for Amazon Gift card: ScripturalMormonism@gmail.com

Email for Logos.com Gift Card: IrishLDS87@gmail.com

Blog Archive